Tråd:
Hollänska pannkakor

Inlägg

@marksten

http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/J%C3%A4sta_pannkakor

Där har vi nog det som är närmast. Funkar nog med det danska också fast man behöver nog inte vispad äggvita.

De här pannkakorna får man steka lite längre eftersom de är ganska tjocka.
Jag vet att jag skivade äpplen doppade i socker och kanel och tryckte ner i smeten på pannan.
Serverade med lönnsirap.
Det är som det är med pizza ungefär. Man lägger på vad man tycker.

Det var säkert 10 år sedan jag gjorde dom.

Tack för tipset!

@mammamodesty

hej.. kan det vara något av dessa du menar???
vad roligt det var att leta efter receptet.. har aldrig hört om pannkakor med jäst i.. får nog testa det någon gång...

http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Recept/?RecipeId=7598

http://www.pannkakor.se/danska-appelskivor-med-jast

http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/J%C3%A4sta_pannkakor

@jimboz

Jag hittade ett recept som kan vara något från en annan sida

Holländska pannekoeken
Tillagning
Basrecept.
Ingredienser:
3 st ägg,
200 g vetemjöl,
2,5 dl mjölk, drygt,
0,5 tsk salt,
margarin el. smör till stekning.

Blanda allt och vispa eller mixa smeten slät. Grädda tunna pannkakor.

@marksten

holländska pannekoeken är det rätta namnet på dom. Inte rätt recept

@familjenlundin

Efter mycket letande så hittade jag det holländska namnet på dessa pannkakor jag tror att du söker: Poffertjes

Det finns ett recept här på MK, sök bara på Poffertjes så får du upp det :D

Marina

@marksten

Har tappat bort mitt recept på hollänska pannkakor.

Jag vet att det 6 dl mjöl och 50 gr jäst men restan är borta.
Dom skulle också jäsa i 45 minuter.

Det var några år sedan jag gjorde dom men de var riktigt goda.

De blir lite tjockare och man får ha lite lägre värme när man steker dom. Jag vet jag la i skivade äpplen med kanel och socker. Mums. Jag tror receptet var från någon tidning.

Någon som har det kvar?

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr