Det är väl bara att dra ner på sockret, jag tar bort en dl när jag gör min kaka.
Mitt favvorrecept är det här
150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
Kakao till formen istället för ströbröd
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Om inte varmluft används, 200 grader.
2. Smält smöret och låt det svalna av. Blanda i resten av ingredienserna. Ta ett ägg i taget. Avsluta med mjölet.
3. Smöra och bröa en form, gärna med löstagbar kant och häll i smeten.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 10-20 minuter (beroende på hur kladdig man vill ha den).
5. Servera kladdkakan med grädde eller glass.
Jag använder en form som var 26 cm i diameter och låter kakan stå inne i 9 min på 175 grader i över och undervärme, på understa falsen.
Igår bjöd jag gäster på den, smaksatt med pepparmynta och dekorerad med aftereigth som fått smälta när kakan kom direkt ur ugnen. Den fick stå över natten utomhus och serverades med en päronsorbet. Uppskattat och lyckat.