Tråd:
vilka grönsaker/sallader/vegetariska rätter ska ni ha på julbordet iår?

Inlägg

@kickijohansson

Det finns en finsk kålrotslåda (som man gör i ugnen). Jag har aldrig gjort den. Men jag har ätit den och den är verkligen toppengod.(Y)

@githg

Receptet jag bifogar är ett givet inslag på mitt julbord.
Jättegott!!

Grönkålssallad

@123linnea

Grönkålssallad med valnötter och apelsin är gott och juligt!!

..och russin - glömde nästan.

@maria_wijk

Stående inslag är potatisgratäng liksom att det brukar bli ett par olika sorters sallader en kålbaserad och en sallatbaserad.

@gnurf

Snaps måste väl räknas som en verklig vegetarisk klassiker på våra svenska Julbord!?? :o

@sikaal

För mig är Rödkålssallad ett måste.
Jag måste prova nu i förväg så jag kan lägga in "godingen". (Har aldrig vägt och mätt ingredienserna förut)

@an1str

Ohhh, det blir de ugnsbakade rödbetorna med chevré, pinjenötter och ruccola. Underbart gott till allt och det kommer att sitta som en smäck på julbordet. (L)

@anluk

Kålrotslådan är stående och något år har jag gjort långkål. Iår har dottern blivit vegetarian så det var bra tips man fick av dig Misty09!

@mistys

Jansson,sill, senapsgriljerad qourn är hämtat från www.vegomums.se
Har en del att välja på.
Resten är eget påhitt.
Det positiva med detta är att alla äter mer grönt till jul nu när det finns där på bordet.
Lycka tll och ha en skön söndag / M

@marielotta

Tack för svar :)
Älskar julmat och "plockemat"
Ska se om jag hittar några av dina recept här...

@mistys

Oj, glömde den vegetariska Jansonsfrestelsen med Tartex och kryddor istället för anjovis:)

@mistys

Mina barn med respektive är vegeterianer. Vi andra äter vanligt. Mina stående inslag är:
Broccoligratäng med ostsås och flagad mandel
Ostgratinerade crepes med sparrisstuvning
Vegetarisk senapssill
Senapsgriljerad qournfile
Kikärtsfylld gratinerad paprika
Qourn coctailkorv ( färdigköpta)
Vegetariska köttbullar ( färdigköpta)
Rödbetssalla ( färdigköpt)
Sallad på matvete,stekta sockerärtor, coctailtomater och dressing
Samt något nytt påhitt få se vad det blir i år.
Tycker det är viktigt att det finns ett rejält utbud även för vegetarianerna så julbordet blir en härlig
upplevelse. (L)

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr