Klimpvälling åt jag som barn ibland. En väldigt tjock plättsmet helt enkelt som man med sked lade ner "klimpar" av i kokande lättsaltad mjölk. Sedan åt man det med en smörklick i mitten och strösocker. Kittlar dödsskönt i kistan...:p
Skrivet av jan-gunnar-j den 5 nov 2009
Äggavälling, pottvälling eller stänkvälling skulle jag tro att det är samma sak!
Kärt barn har ju som bekant många namn.
Stänkvälling:
1 1/2 liter mjölk
1 bit hel kanel
2 ägg
3 1 1/2 matsked vetemjöl
1 1/2 matsked smält smör
1 matsked strösocker
1/2 tesked salt
Äggen vispas mycket noga, tillsätt mjölet och det smälta smöret, fortsätt att vispa till en tjock slät smet som liksom ringlar sig runt vispen. Det skall vara en klumpfri smet!
Koka upp mjölken tillsammans med kanelen och tillsätt sakta smeten under kraftig vispning, det är av största vikt att det endast sjuder sakta.När all smet vispats ner i vällingen får den sjuda på svag värme ca 10 minuter. Smaka av med salt och socker och servera till frukost.