När jag gör brunsås gör jag ungefär så här till två personer.
Jag brukar hälla lite vatten på järnet jag stekt kött på (ca 1,5 dl), sen grädde (ca 1/2 dl) och mjölk (1 dl). Jag låter det koka upp och har ca 1 tsk gelé och ev buljong (om det var svagt spad). När det kokar reder jag av med lite vetemjöl som jag löst upp i lite vatten och låter allt koka en liten stund. Färga med colloritsoja och smaka av (krydda ev med mer buljong, salt, peppar).
Hemligheten för att få en riktigt god sås är nog grädden. Innan gjorde jag ofta utan (med bara mjölk och vatten) och det blev helt ok, men nuförtiden har jag nästan alltid i grädde (gärna vispgrädde, men annan grädde går också bra)
Lycka till!