Svensk matkultur
Idag är matkulturen i Sverige en blandning av vår historia och influenser från andra delar av världen. Kultur är något som människor i ett…
Det blir allt mer vanligt att konsumenter väljer att handla mat online istället för att ta sig till traditionella matbutiker, faktum är att mathandeln online ökade med hela 50% under 2020.
Ökningen beror dels på att många anser sig spara mer tid i vardagen men samtidigt har även den rådande pandemin haft stor inverkan på den snabba ökningen av mathandel online.
Vi har tagit span på de senaste händelserna i branschen och delar mer än gärna med oss av dessa!
Att handla från matbutiker på nätet blir allt mer enkelt. Idag erbjuder de flesta matkedjorna både hemleverans och möjlighet till avhämtning av sin näthandlade mat i butik. Om du kan få varorna hemlevererade eller behöver hämta upp dem i butik varierar beroende på vart i landet du bor och dessutom på vilken matbutik du väljer.
Att lägga sin matbeställning på nätet är inte speciellt mycket svårare än att handla i den vanliga matbutiken. Det enda du behöver göra är att:
Oftast räcker det att du lägger din beställning en till två dagar innan ditt önskade leveransdatum. Vissa matbutiker erbjuder till och med leverans samma dag om du beställer innan en viss tid på dagen.
E-handlare inom dagligvaruhandeln vittnar om ett stort uppsving i antalet ordrar av mat online. I en artikel från Ny Teknik säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se, att deras E-handel går på högvarv. De ser en stor kundtillströmning och kunder som tidigare inte handlat hos dem väljer nu att göra det framför att gå till sin närmaste fysiska butik. Detta var i början av pandemin, i mars 2020.
Mathandeln online har än inte stannat av utan fortsätter att öka. De traditionella matbutikerna står såklart kvar men konsumenter handlar på ett annorlunda sätt.
Mathandeln via nätet fördubblades under 2020. Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, berättar i en ny intervju med SVT att de personer som väl hittat och lärt sig att handla mat online sedan fortsätter att göra det. Den branschen har helt enkelt kommit för att stanna.
Carl berättar också om sin upplevelse av att konsumenter numera handlar på ett annorlunda sätt. Många väljer nämligen att handla sina färskvaror i butik men sina bulkvaror via nätet. Detta gör att matvarubutikerna inte kommer att dö ut, i alla fall inte den närmsta tiden.
Det är inte bara de yngre generationerna som väljer att handla sin mat online, även äldre vågar sig nu på det nya betéendet.
Faktum är att den större ökningen kommer från just äldre personer. I en annan artikel från SVT får vi möta pensionärerna Alice och Arne som utnyttjar möjligheten att handla mat online. Detta gör dem för att undvika att trängas i butiker och riskera att bli smittade av coronaviruset.
Förmodligen kommer vi se en mix av matbutiker på nätet och fysiskt. Företagen i branschen behöver finnas där konsumenterna finns och svaret är att de finns på båda ställen, både på nätet och i fysiska butiker.
Idag är matkulturen i Sverige en blandning av vår historia och influenser från andra delar av världen. Kultur är något som människor i ett…
Handla mat är något vi alla måste göra, vare sig vi vill eller inte. Därför är det fördelaktigt att man gör allt man kan…
Matglädje är något vi har på Matklubben har så det räcker och blir över, men det är inte överraskning. Samtidigt förstår vi att inte…
Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. Tävlingen har som syfte att bidra till kvalitetsutveckling och att vägleda konsumenten om vad som är…
Allt du behöver veta om denna syrliga frukt som sägs göra underverk för din kropp! Grapefrukt är en citrusfrukt som växter främst i länder…
Alla har vi väl någon gång behövt ett litet handfast tips på vad vi kan göra i hemmet när det inte riktigt bli som…