Risgrynsgröt i ugn

Supersmidigt att göra gröten i ugnen. Ca en timma, utan passning och utan vidbränd gryta

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 msk smör
  • 3 dl vatten
  • 1 tst salt
  • 1½ dl grötris
  • 6 dl mjölk
  • 2- 3 kanelstänger
  • Till serveringen:
  • Mjölk
  • Mald kanel

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 100°
  2. Koka upp smör, vatten, ris, salt, mjölk och kanelstängerna i en stor gryta som tål ugnsvärme.
  3. Rör om.
  4. Sätt in grytan med lock i ugnen i ca 1 timma.
  5. Kontrollera efter ca 45 minuter om mer mjölk behöver tillsättas.
  6. Lycka till! Smaklig måltid

Kommentarer

Jag har precis smakat av ungs risgrynsgröten, fick dock koka den på spisen ytterligare 25 minuter. Jag får ge den en chans till och då höja ungsvärmen till 200 grader samt först koka 10 minuter med vattnet innan mjölken häls i och även minska på saltet. God Jul önskar Kickan
Jag gör denna gröt i min lergryta o fick då gå upp i temperatur så jag ställer den i mitten av ugnen i 200grader ca: 1timme Så smidigt att kunna göra något annat medans den står i ugnen o gottar sig!
Gör gröten nu :) . Hoppas att det inte behövs mer mjölk för den tog slut ;) .
Hej! Jag använder Seltin
Jag gjorde precis en dubbel sats och det gick kanon. Tog längre tid än 1 timme, vilket är att räkna med. Tycker dock att detta recept ger en väldigt salt gröt. Borde max ha varit halva mängden.
Älskar denna gröt, har redan gjort den 3 ggr nu i september :) Tänkte höra ifall någon gjort dubbel sats & ifall det fungerat bra?/Mvh Linda
Hej! Jag använder saltet Seltin. Det tar lite mer än 1 timme. Men visst är det ett supersmidigt sätt att laga risgrynsgröt på. Slippa stå o röra hela tiden. Lycka till!
Har precis gjort 3:e omgången av denna underbara gröt sedan i julas. Tiden stämmer dock inte, ca 2 timmar tar det i våran ugn, det går åt närmare 1 liter mjölk. Vi halverade saltmängden, la till 1 tsk vaniljsocker & lite strösocker.Kommer aldrig mera köpa färdiga rullar med gröt.
Enkelt att göra och smidigt att det sköter sig själv i ugnen utan att brännas vid. Det tar längre tid i ugnen än 45 minuter. Betyget dras ner för att gröten blev för salt. Ta max halva mängden.
Nu står smeten i ugnen och jag hoppas att det blir riktigt lyckat. Jag smakade på det uppkokta och tyckte det var väl salt så jag sockrade med två tsk kanelsocker innan det är färdigt. Spännande! Jag återkommer med betyg strax. Min risgrynsgröt ska bli Leilas ris a la malta till efterrätt på kvällens julfest.
Detta ska jag verkligen testa till 4.e advent och julafton! jag bränner alltid vid gröten på spisen och dä har ja verkligen tröttnat på!.. Måste bara hitta en stor gryta som tål ugnsvärme.*måste nog införskaffas* Tack för ett superskönt recept!. God jul & Gott Nytt år på dig!
Risgrynsgröt i ugn. Har gjort i många år men kokar först upp grynen med vatten och salt på platta, i med mjölken, rör om och sedan in i ugnen 75 grader får stå där över natten och är helt färdig att äta på morgonen
Vi har alltid gjort risgrynsgröt i ugn och det blir perfekt. Men det tar som sagt mer än 1 timma. Koka först upp vatten, smör, risgryn och salt i 10 min på svag värme och häll sedan i mjölk och kanelstång, Koka upp på nytt och sen in i ugnen en timma.
Verkligen smidigt och gröten blev lagom tjock. Gjorde ris a la malta på gröten och det blev jättegott.
Jättebra, tack för det tipset! Det räckte visserligen inte med en timme, men själva förfarandet ätr toppen! Tack än en gång Lena
Gör din gröt nu :-) Har extra barn här på besök och med önskan om risgrynsgröt klicka jag upp ditt recept. Kommer med ros eller ris från de kräsna barnen sen :-)
Helt enkelt PERFEKT! Man slipper all passning och gröten blir lika bra som på spisen. Tack för ett bra recept.
Tack jag lånar detta recept av dej Ska prova nu till jul Tack och god jul gott nytt år
Det här receptet är superbra. Perfekt konsistens på gröten. Brukar göra minst dubbel sats för den klarar sig bra i kylen också om det mot förmodan skulle bli något över. Ungarna äter som galna... Fantastiskt smidigt. När jag kokar gröt i kastrull bränns den nästan alltid vid hur man än bär sig åt och vem har tid att stå vid spisen och vänta hela tiden.
Hejsan! Tusen tack för en god risgrynsgröt. Toppen var ju att man slapp stå vid spisen och vänta.. Denna kommer jag att fortsätta med. Det är en helt klar femma... Ha en bra dag. Mvh Lena
Smakar som mammas gröt, mmmm, tack, 5 poäng.

Liknande recept

@123linnea

Äppelgröt

Enkel och snabb gröt i äppeltider – eller alltid förresten! Det här receptet passar min veteallergiska dotter!! Det är en perfekt snabbkvällsmat när man…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr