Tråd:
misslyckade mandelformar

Inlägg

@matnjutaren

Skrivet av Eery den 29 dec 2008

arrakbollar kanske(L)
är ju ytterligare en "pytt-i-panna" i kakvariant

Hi Hi Vad gulligt du fick till det där. :D(Y)(L)

@eery

arrakbollar kanske(L)
är ju ytterligare en "pytt-i-panna" i kakvariant

@the_mama97mia

har aldrig vågat mig på att göra mandelmusslor... trist att det gick som det gick.
Men jag tänker - det är ju smaken man är ute efter - jag skulle kanske servera som om dom vore hela... alltså smulor med vispad grädde och bär/sylt till....
Eller cheesecake som Matnjutaren föreslog ovan.

Eller ha på nyponsoppa med grädde, ungefär som mandelbiskvier?

Mvh Mia

@systeryster

Om inte alla kasmulorna är slut ,kommer jag ihåg en gammal efterätt som farmor brukade göra.Hon gjorde det med lingonsylt som gav en syrlig och god brytning till det söta.:p
Hittade många olika varianter av den bland recepten på MK.
Detta liknade mest det jag minns från min barndom.
Änglamat

@malinj

Blev lite många svar där. Sorry!

@malinj

I fjor gjorde jag med kakao i, som blev jätte-fina. Nybörjar-tur kanske?
Du kanske kan göra "dammsugare" - till det ska man ju använda gamla kaksmulor om jag har rätt för mig.

@malinj

I fjor gjorde jag med kakao i, som blev jätte-fina. Nybörjar-tur kanske?
Du kanske kan göra "dammsugare" - till det ska man ju använda gamla kaksmulor om jag har rätt för mig.

@madelen73

Hej!
precis samma hände mig...suck!
Gjorde deg till 100 st o fick väl typ 20 hela.
Man kan gråta för mindre=(...
Enl min svärmor kan det bero på att jag penslade formarna med flytande margarin innan och inte med smält smör.
Vet inte om jag tror så mycket på det. Min farmor säger att det beor på att jag inte låtit degen vila tillräckligt länge i kylen innan. Hon gör tydligen degen dagen innan hon ska baka dom.

Tja...nån annan som kan upplysa oss om detta??

Madelen

@matnjutaren

Glömde säga..Usch vad tråkigt när det blir så...:(
Smörjde du dem innan eller? :o

@matnjutaren

Kanske det funkar att göra en cheese-cake av dem? Borde funka tycker jag.:)

@beckakocken

vadgör jag av pulveriserade mandelformar ?
gräddade formarna men de lossade ej har nu skrapat ur dessa och fått 25 formar i smulform! Finns det nån passande återanvändning?
Beckakocken

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr