Festlig ischoklad med smak av vanilj

Denna munsbiten fick jag receptet på när jag praoade i en chokladaffär, och jag rekommenderar alla som älskar ischoklad att testa denna varianten som jag personligen tycker passar utmärkt som efterätt eller godis till julbordet.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 vaniljstång
  • 3 dl vispgrädde
  • 7 dl mjölk
  • 100 g mörk choklad
  • 2 dl vispgrädde att lägga ovan på
  • Vaniljglass
  • Kakao till dekorering

Gör så här

  1. Dela vaniljstången på längden, skrapa ner fröna i en kastrull. Lägg i stången och tillsätt grädde och mjölk.
  2. Koka upp, och sila ner i en annan kastrull med den hackade chokladen och rör med visp tills chokladen smält.
  3. Vispa grädden.
  4. Låt chokladen kallna.
  5. Lägg två kulor vaniljglass i höga glas, fyll på med den kalla chokladen.
  6. Deckorera med vispadgrädde och pudra med lite kakao.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr