Mammas julpizza

när man har lite julrester kan man göra pizza ut av det, det brukar jag, mina barn har hittat på namnet

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pizzadeg:
  • 25 g jäst
  • 2 dl ljummet vatten
  • 1 msk olja
  • Ca 7 dl vetemjöl
  • 1 krm salt
  • Fyllning:
  • Ca 150 g riven ost
  • 2 dl ketchup
  • Kryddpeppar efter smak
  • 1 krm mald nejlika
  • Köttbullar
  • Prinskorv
  • Julskinka

Gör så här

  1. Smula sönder jäst i bunke och blanda med vatten, tillsätt matolja,salt och ca 6 dl av mjölet. Lägg degen på mjölat bakbord och knåda degen smidig.
  2. Sätt ugnen på 225 grader, låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 30 min, gärna på ett varmt ställe. Börja med fyllningen. Häll ketchup i en bunke, krydda med kryddpeppar och malda nejlikor, smaka av.
  3. Skär köttbullar i halvor,dela prinskorven på längden och skär en tjock skiva skinka som du sen skär tärningar av. Kavla degen så tunt som möjligt på mjölat bakbord eller direkt i långpanna med bakpapper under.
  4. Bred ketchup och övriga ingredienser på botten och riven ost överst, grädda i ugn ca 10-15 min, tills osten har fått fin färg.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@irrevirre

Flammkuchen

Äter ofta Flammkuchen i Tyskland. Den klassiska flammkuchen har gul lök och bacon som ”pålägg” men det går att variera. Paprika, oliver, blanda lite…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr