Nötgömmor

Testat en ny småkaka i kväll, blev jättegoda med en härlig smak av hasselnötsmassa. Jag fick ut 25 dubbla kakor.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 175 g mjukt smör
  • 1 1/4 dl florsocker
  • 2 äggulor
  • 1 krm salt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 3/4 dl vetemjöl
  • Fyllning:
  • 1 paket hasselnötsmassa
  • Garnering:
  • 50 g blockchoklad

Gör så här

  1. Ugn 175º.
  2. Rör smör och florsocker kraftigt, tillsätt gulorna en i taget, och sen salt, vanilj och mjöl.
  3. Forma två rullar à cirka 6 cm, slå in dem i plastfilm och lägg i kylen 1 timme.
  4. Skär rullarna i 2 mm tjocka skivor, lägg kakorna på plåt med bakpapper, grädda 10-12 minuter. Låt dem kallna.
  5. Bred nötmassa på hälften av kakorna, lägg ihop dem två och två. Garnera med smält choklad.

Kommentarer

Jättegoda kakor! Degen var mycket lätt att jobba med! Tyvärr misslyckades jag med garneringen, så det skippar jag nästa gång.

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr