Rabarberknäckpaj

Mycket gott. Späda, fina rabarberstjälkar behöver inte skalas. Däremot grova.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pajbotten:
  • 100 g smör
  • 1 dl havregryn
  • 2 dl vetemjöl
  • 1/2 dl strösocker
  • Fyllning:
  • 300 g rabarber
  • 2 äpplen
  • 100 g smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 2 msk vetemjöl
  • 3 dl grädde
  • 200 skalad och hackad mandel
  • Garnering:
  • Mandelspån
  • Tillbehör:
  • Vaniljvisp eller vispad grädde

Gör så här

  1. Ugn 200º.
  2. Smält smöret i en kastrull. Blanda samman havregryn, vetemjöl och socker. Rör ner smöret.
  3. Tryck ut degen i en pajform med löstagbar botten, cirka 22 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 10 minuter tills det fått lite färg. Låt det svalna.
  4. Skär rabarbern i centimeterstora bitar. Kärna ur och tärna äpplena. Blanda frukten och fördela den i pajskalet.
  5. Smält smör och socker i en tjockbottnad kastrull. Vispa i mjölet och tillsätt grädden, lite i taget. Sjud några minuter på svag värme tills krämen tjocknar.
  6. Rör ner mandeln. Fördela knäcksmeten ovanpå rabarbern. Strö över mandelspån. Grädda pajen i 25 minuter tills den fått fin färg och rabarbern mjuknat.
  7. Servera med vaniljvisp eller vispad grädde

Kommentarer

Tog kanel och ingefära i pajdegen, bytte mandeln mot havregryn. Det blev kanongott!

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr