Tjong

Sååå gott! Har aldrig gjort dem själv men min kompis säger att de är jätte roliga att göra. Å så är det ju så goda.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 3 dl stösocker
  • 1 1/2 dl sirap
  • 1 msk glykos
  • 1 1/2 dl vispgrädde
  • 25 g smör

Gör så här

  1. Blanda allt i en kastrull med tjock botten. Låt koka på ganska hög värme utan lock till 140 grader (använd socker termometer), det tar ca 20 minuter.
  2. Häll upp massan på en väl inoljad marmorskiva, jag använde min ugnssten i granit och det fungerade bra.
  3. När den svalnat lite börja dra i massan. Dra och sträck och arbeta in luft. När den börjar stelna så dra ut till fingertjocka längder och klipp i bitar (olja in saxen). Låt karamellerna svalna åtskiljda från varandra.
  4. För de som inte har en marmorskiva eller ungsten så fick jag tips att prova på diskbänken eller en gammal laminerad bänkskiva. Olja dem innan ni häller på karamellen.

Kommentarer

Jo dessa brukar jag göra till jul och de är sååå goda! Betyget blir 5 av mig med.
Tjong-kola är supergott,det har man ätit sen man va liten . du får en femma för detta recept.

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr