Triple chocolate dream by Agnes

Kanske något för chokladälskaren att njuta av på Alla hjärtans dag! :) Halv åtta hos mig Agnes gjorde den här läckerheten, och den är helt klart värd att testas, så vida du gillar choklad! :) Toppa kakan med säsongens färska bär och servera med en klick härlig syrlig kesella (eller smaksatt)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Botten:
  • 100 g smör
  • 100 g after eight
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 ½ msk kakao
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • Garnering två:
  • 200 g cream cheese
  • 100 g mjölkchoklad
  • 2 tsk vaniljsocker
  • Garnering ett:
  • 150 g after eight

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175 grader
  2. Botten
  3. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.
  4. Smält smöret i en kastrull på svag värme.
  5. Dra kastrullen från värmen och lägg ner after eight plattorna och låt dem smälta, rör om till en jämn smet.
  6. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan chokladblandningen. Rör om noga.
  7. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och rör sedan ner i blandningen i smeten.
  8. Häll smeten i formen och grädda i ca 15 minuter.
  9. Under tiden gör du ett vattenbad där du låter chokladen smälta.
  10. Garnering 2
  11. Sedan blandar du cream cheese tillsammans med vaniljsockret samt den smälta chokladen och rör om till en jämn smet.
  12. Ta ut kakan ur ugnen och applicera chokladblandningen jämnt på kakan, in med kakan igen i ugnen och grädda ytterligare i ca 4-5 minuter.
  13. Garnering 1
  14. Därefter tas kakan ut igen och täck toppen med after eight, grädda ytterligare i 4 minuter för att plattorna ska smälta och bred sedan ut dem så att de täcker hela toppen.
  15. Låt stelna och ta sedan försiktigt bort formens kant.
  16. Förvara svalt.
  17. Tårtan blir godast om den får stå någon dag eller två, då blir den som bäst.
  18. Serveras tillsammans med färska bär och en klick kesella, eller njut den som den är. :)

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr