Tråd:
Äpple sorter

Inlägg

@fruast

Skrivet av MaritaE73 den 4 sep 2010

Pink Lady använder jag mest i matlagning,helt suverän där, annars Royal Gala men då ska dom vara kalla när man köper dem annars är dom mjölig och äcklig(Y)

Jag gillar svenska äpplen! Dessa går bra att äta, men testa att göra paj på dem, det blir ingen smak alls. Prova att smaka dessa och sen de svenska så känner man skillnaden.

@croxie64

Mamma brukade hjälpa en grannfru att plocka äpplen och som tack fick hon hinkar med Transparente blanche...eller Glasäpplen som dom ju också kallas. De äppelträden var gamla och knotiga och dom gav äpplen som var otroligt stora.
Eftersom det var mestadels fallfrukt som plockades så gjorde mamma alltid äppelmos av dom, men vi åt en hel del innan dess också.

Vad jag minns bäst var att dom var nästan helt genomskinliga och väldigt saftiga. Sen dess så har de flesta äpplen kommit på andra plats här....möjligen med undantag för Red Delicious.

@marre73

Pink Lady använder jag mest i matlagning,helt suverän där, annars Royal Gala men då ska dom vara kalla när man köper dem annars är dom mjölig och äcklig(Y)

@roggan

Skrivet av vinciqator den 3 sep 2010

[quote]Skrivet av Roggan den 3 sep 2010
...
... I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. ...

, dvs. svensk zon IV är zon II i Finland.[/quote]

Japp. Man brukar säga att finsk zon II är samma som svensk zon III-IV

@lillamia

Signe Tillisch är äpplenas äpple!
Tyvärr tycker jag att Åkerö är ett för "torrt" äpple.

@vinciqator

Skrivet av Roggan den 3 sep 2010
...
... I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. ...

, dvs. svensk zon IV är zon II i Finland.

@galadriel

Åkerö! Svårt att få tag på, skulle så gärna vilja plantera Åkerö på tomten. Har själv ett oidentifierat äppelträd på tomten med sura frukter som mognar i slutet av september, slänger mer än hälften, resten äter djuren och returpunkten.

@roggan

Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010

Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.

Bor du i Ö-vik finns det många fina lägen där som sänker växtzonen till kanske zon III. (Det finns faktiskt ett fikonträd nere vid hamnen.) Annars är det zon V där. Sorter som klarar sig bra i Ö-vik är följande:
- Alexander. Stora äpplen som tyvärr tar tid på sig innan det börjar ge frukt. Drabbas lätt av sjukdomar. Klarar sig kanske lite bättre i Norrland. Kan vara svår att få tag på.
- Antonovka. Gammal tålig sort. Håller fram till jul i kalla områden.
- Mantet. Kanadensisk äppelsort från 20-talet. Tenderar till "vila" var annat år. Kan kräva gallring av äppelkarten för att undvika detta. Kort hållbarhet, kanske till i början av okt.
- Melba. Gott äpple med mycket kort hållbarhet.
- Oranie. En favorit hos många. Höstäpple. Aromatiskt.
- Snövit. Håller aromen några veckor.
- Stor klar astrakan. Spricker lätt och har mycket kort hållbarhet. Mycket gott äpple.
- Wealthy. Behöver väldränerad jord men ej för torrt, full sol och vindstilla för att det ska bli bra kvalitet på det. Kan hålla till april
Dessa sorter klarar zon V

- Charlamovsky. Syrligt äpple som vissa år utvecklas till god ätfrukt. Hållbarheten är omdiskuterad.
- PJ Bergius. Röd variant av Sävstaholm. Kort hållbarhet, kan hålla lite längre i Norrland. Blir snabbt mjölig.
- Risäter. Håller en till två månader. Sötsyrligt. Vissa år utvecklas det till ett gott ätäpple. Används mest i köket.
- Rött kaneläpple. Friskt träd. Tar oftast mellan fem och tio år på sig innan det ger frukt. Kan hålla upp till två månader beroende på hur vädret varit.
- Silva. Gott ätäpple med frisk och syrlig smak. Några veckors hållbarhet.
- Stenbock. Relativt frisk sort. Kort hållbarhet. Smakar åt kanelhållet.
- Suislepper. Saftigt aromatiskt. Kort hållbarhet.
- Sävstaholm. Se PJ Bergius
Transparente Blanc. Klassiker som finns i de flesta fruktträdgårdar i norr. Frisk syrligt, sött. Mycket bra att använd i köket. Äppelmos på TB är bland det bästa som finns (enligt mig)
Dessa sorter klarar zon VI

Det finns också många fina finska och ryska sorter som har börjat saluföras av handelsträdgårdarna. Kolla gärna in
http://www.blomqvistintaimisto.com/
Där hittar du de flesta av dessa sorter. I Finland har de en annan zonangivelse och du kan lägga på två växtzoner i Sverige. Blomqvist exporterar mycket fruktträd till Sverige.

@vinciqator

Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010
... Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, ...

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkartan.htm

@vinciqator

Skrivet av nmy955g den 3 sep 2010
Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.

Ur min fatabur; klarar zon 6 – Sävstaholm, klarar zon 5 – Discovery, Oranie och Åkerö,

En lokal plantskola har oftast sorter som är anpassade för lokalklimatet.

@kel

Ingrid-marie... deras doft är såå aromatisk :p

@majazoya

Vad ni kan om äpplen, själv hade jag tänkt plantera några träd nästa år och tänkte passa på att få tips av er "experter". Bor i norrland i växtzon 5(6) gissar jag, någon som vet några sorter som skule kunna funka hos mig.

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr