Tråd:
Äpple sorter

Inlägg

@lenael

Signe Tillisch (Y)

@rclaude

Mina favoriter är som råa ätäpplen helt klart Aroma och Cox Orange. Ett gott matäpple är Belle de boskop. Det blir väldigt mustig och syrlig paj på de här äpplena.

@roggan

Skrivet av Misty09 den 3 sep 2010

[quote]Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

[quote]Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.

Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D[/quote]

Transparente blanche kallas också för Glasäpplen. När dom är riktigt mogna kan vissa partier i köttet bli genomskinligt som glas. Kanske ger en ledtråd till om det är rätt sort........[/quote]

Det skulle också kunna vara någon sorts astrakan. De kan också bli glasiga och en del sorter mognar tidigt.

@mippan65

Varför nämner ingen det helt fantastiskt goda äpplet "Philippa" ?
Det är en gammal sort, som tyvärr är svår att få tag på idag
men ibland ser jag dem och passar då på.
Vi hade ett sådant träd i vår trädgård när jag var barn och mamma bodde kvar där till 1997.
Varje år gjorde hon det godaste äpplemos, fantastisk äpplekaka, eller bara bjöd dem att ätas som de var...... mmmmm!!
Helt otroligt smakrika och goda, gröna med liten rodnad på "solsidan"... :-)

@mistys

Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

[quote]Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.

Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D[/quote]

Transparente blanche kallas också för Glasäpplen. När dom är riktigt mogna kan vissa partier i köttet bli genomskinligt som glas. Kanske ger en ledtråd till om det är rätt sort........

@boz1965

Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010

...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.

Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D

@wiolah

Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010

Jag vet faktiskt inte vad sorten heter men har för mig att det är en ganska gammaldags sort. De blir klara nån gång i början/mitten av augusti (iaf här i Skåne) och har gult skal, är söta och väldigt saftiga. Jag minns att jag brukade palla dem hos grannen :D. Trodde att han inte visste det, men han har berättat senare att han ibland stod och småskrattade bakom gardinen i fönstret när han såg oss ungar vid hans träd. Tack Allan, för att du inte blev arg på oss :)

Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.

@vetebullen

Cox Pomona är min favorit ur den egna trädgården. Så saftig och krispigt gott (Y)

@safir74

Hm har 5 st små äppelträd...dessvärre ingen aning om vad för sort/sorter {dont-know}

@roskerstin

Åkerö absolut en 1:a, sedan Oranie som 2:a och treor blir våra 'tjejer' vi har här på landet Katja och Alice.

@wiolah

Har ett gammalt äppelträd som heter Peasgood Nonsuch. Det ger stora fina äppen som är perfekta både till matlagning eller att äta direkt. Jättegoda (Y)

@annchi

Aroma och Åkerö är absoluta favoriter

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr