Skrivet av Misty09 den 3 sep 2010
[quote]Skrivet av boz1965 den 3 sep 2010
[quote]Skrivet av WiolaH den 3 sep 2010
...Kan det möjligen ha varit Transparente blanche {question} Vanlig "gammaldags" sort som mognar i augusti (här i Skåne iallafall) Jättegott (Y) att äta som det är eller i matlagningen, till äppelkaka t.ex.
Kan det möjligen ha varit. Jag minns dem bara halvt-om-halvt från barndomen. Jag har inte stött på dem sen, men så har jag mest bott i lägehet med undantag för 5 år i Knutstorp. Men då hade jag två Gravensteinerträd. Också ljuvliga äpplen, speciellt i desserter och till mos & saft. Och mitt bondplommonträn saknar jag också väldigt mycket, små blå, söta och saftiga plommon som man fick "rännesketa" av om man åt för många :D[/quote]
Transparente blanche kallas också för Glasäpplen. När dom är riktigt mogna kan vissa partier i köttet bli genomskinligt som glas. Kanske ger en ledtråd till om det är rätt sort........[/quote]
Det skulle också kunna vara någon sorts astrakan. De kan också bli glasiga och en del sorter mognar tidigt.