Tråd:
Grädde och creme fraiche

Inlägg

@fiona

Använder kanske 2dl av dessa varor i MÅNADEN här hemma!
Jag är inte uppvuxen i ett hushåll där det används grädde till höger och vänster, och creme fraish hade vi över huvud taget aldrig hemma vad jag kan minnas.
För mig gör en massa grädde eller creme fraish att allt smakar likadant, o det är inte mitt mål med matlagning.
Visst har jag ett och annat recept som jag ständigt återkommer till (och några inlagda) där detta används som såsbas eller så, men det är inte maträtter jag äter dagligen och eftersom jag nu mera är ensamhushåll så går det åt mycket mindre av produkterna när jag lagar mat än vad det står då de flesta av mina recept är anpassade för 2-4personer.

@molgan

Vi använder väldigt sällan creme fraiche eller grädde. Jag tycker om smaken, när det bli för mycket.

@kockenamatoren

3-6 dl grädde-går-det-nog-åt-i-veckan..... Beror-ju-på-vilka-rätter-som-tillagas-och-om-man-gör-såser.... Brukar-använda 1del grädde och 1-2 del mjölk....

@enannan

Ja äter man LCHF kan jag ju förstå det :)
i varje fall om man använder vispgrädde och helfet creme fraiche - annars blir det ju fel.

Äter barnen oxå LCHF eller äter ni olika mat vit matbordet hemma?
*nyfiken*

@ernst76

Vi försöker ha i så mycket grädde och Creme fraiche som möjligt i maten. (Y)

@liab

Vi har börjat köpa vispgrädde igen i stället för de magra varianterna, påverkade av debatten om tillsatser. Men vi använder inte mycket, tycker jag. 3 dl grädde räcker minst en vecka för vår familj på 6 personer. Creme fraiche köper jag ibland men oftast gör vi inte slut på hela burken.

@enannan

Ja för min del handlar det inte om vikten alls. Jag har ju dessutom en mycket underviktig diabetiker till son som behöver fett.

Det handlar om principen :p
att allt inte ska smaka lika eller se lika ut, eller att fina råvaror inte behöver dränkas.

Jag vill lära mig att laga lika god mat utan dessa råvaror som dessutom blir mer näringsriktiga, för även om man inte behöver tänka på vikten så tillför ju inte sammanlagt 4 dl grädde/fraiche någon som helst näring, förutom lite nyttigt fett då...

Dessutom är det ju väldigt mycket prat om tillsatser och E-nummer och naturligt just nu, och visst vispgrädden är helt okej ur den synpunkten - men inte de andra..

Intressant att ta del av andras synpunkter tycker jag. Alltid lär man sig något. (Y)

@sikaal

Jag håller med på alla punkter! (Y)
Det är gott med grädde och creme fraiche, men det kan bli för mycket! Jag har gått över till matlagningsgrädde i måttliga mängder, det är godare med visp, men man vänjer sig!
Det är ju i alla fall så för oss med övervikt, (som inte kan eller vill hårdträna), det du inte gör åt, det lägger du på dig!:(

@enannan

Jag har sagt det förr men jag säger det igen :p

är det bara jag som reagerar på mängden grädde och creme fraiche i väldigt många recept??

Jag är absolut inte rädd för fett, använder en hel del själv men det är så mycket.
Hur mycket grädde och creme friache gör ni av med i veckan?

Det känns som att det slängs i en tetra grädde eller en bytta fraiche eller ofta båda av ren slentrian. Alla kan ju få mat att smaka gott med de mängderna...

Själv försöker jag mer och mer ta mig upp ur creme fraiche-träsket där mycket snart bara smakar lika (men visst är jag där ibland oxå) och försöker med rena smaker och mer kryddor och örter och kanske bara någon msk grädde eller fraiche.

Hur resonerar ni andra i frågan?

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr