Tråd:
Grädde och creme fraiche

Inlägg

@mulle640

Jag använder väldigt sällan grädde eller creme fraiche i matlagning.
Grädde har jag mest till efterrätt och till kladdkakan{laugh}
Såsen gör jag av buljong och reder av med mjöl eller maizena.
Till den varmrökta laxen serveras däremot en sås med både creme fraiche och grädde{clap}

@svengelsk

Fläskfilérecepten i dagens e-mail, 6 stycken tror jag, fick mig att leta fram den här tråden. Alla recepten innehåller åtminstone 2.5 dl grädde eller creme fraiche.

@gladavmat

Grädde i köttfärssås? Jag förstår ingenting...massor av tomater ,lök, vitlök o kryddor brukar det väl vara? Grädde är ju till efterrätt:p

@berggrenskan

Jag instämmer att det används mycket grädde och creme fraiche rent slentrianmässigt.
Har t.ex tröttnat på att "alla" pasta såser (utom vanlig köttfärssås) innehåller massor med grädde eller creme fraiche.
Gjorde nyss en sökning här i MK på just "pastasås" som ej fick innehålla grädde eller creme fraiche och fick 0 träffar!:'(
Visst är det gott med grädde i maten, men inte alltid, då smakar ju allt nästan likadant.
Tar tacksamt emot recpet på just pastasåser som inte innehåller vare sig grädde eller creme fraiche.:) En sås måste ju inte vara krämig för att vara god.

@sikaal

Angående tillsatser i lättprodkter. Kollade på Skånemejeriets Matlagningsgrädde 15%, där var det inga tillsatser redovisade i innehållsförteckningen! :) Hoppas att man kan lita på det, man borde ju kunna i alla fall.

@enannan

Tack Ernst för svaret (Y)

Jag har ju en undernärd diabetiker och även jag serverar något mer protein och fett til sönerna än vad som rekommenderas och är väldigt nöjd med "resultatet".
För jag märker precis samma sak som du! Ang koncentration, sömn osv. Framförallt mellanmål/kvällsfika har ett annat tänk hemma hos mig...

@ernst76

Skrivet av enAnnan den 26 aug 2009

Ja äter man LCHF kan jag ju förstå det :)
i varje fall om man använder vispgrädde och helfet creme fraiche - annars blir det ju fel.

Äter barnen oxå LCHF eller äter ni olika mat vit matbordet hemma?
*nyfiken*

Barnen äter inte LCHF. Dom äter mindre kolhydrater nu än innan men vi har inte uteslutit kolhydraterna helt. Det märks mycket på min ena son som var mycket aktiv innan. Han har blivit mycket lugnare och mer koncentrerad i skolan. Vi äter alla mycket omega 3 och animaliskt fett.

@gimmiahug

Hmmm jag säjer som Fiona, här undrar jag om vi ens använder 2 dl i månaden! Jag är inte det minsta rädd för fett men i min familj serverades det väldigt sällan mat med grädde eller fraiche i; det var nog ingen speciell tanke med det men jag minns bara grädde i maten från festmiddagar etc! Därför har jag väl aldrig saknat grädde o dyl i min egen matlagning och använder det väldigt sällan.

Däremot är vi storförbrukare av kryddor! Det räcker för att få fin smak, och får man inte grädde så ofta smakar det ju så mycket bättre när det vankas till fest eller helggott! För det ÄR ju gott, bara inte hela tiden! :)

@pia61

Sån lyx får bli till helgen... annars rullar man fram till slut!!!

@enannan

Skrivet av Fiona den 27 aug 2009

För mig gör en massa grädde eller creme fraish att allt smakar likadant, o det är inte mitt mål med matlagning.
.

Precis detta jag menar oxå. Det blir samma smak och det spelar till slut ingen roll vilka råvaror man använder när mängderna blir så mycket.
Ofta är det ju lika mycket grädde/creme fraiche som råvara...

Ex
400 g köttfärs
2 dl grädde
2 dl creme fraiche

det är mängderna och det slentranmässiga jag undrar över

@erajscha

En burk creme fraiche i veckan typ... grädde använder jag väldigt sällan...

@shrin

Vi börjar använda grädde mer och mer. Creme fraich har vi alltid använt mycket av.
Men som någon nämnde tidigare så vill jag undvika light och tillsatser plus att smaken blir myycket godare! :D

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr