En kastrull vassle (från löpost) kokas och kokas och kokas. Tills det börjar tjockna. Då får man röra så det inte bränns, rör hela tiden för det bränner lätt... Nio liter vassle tar 5 timmar på vedspisen. När det är "lagom" tjockt tar man av den från spisen och kyler under omrörning.
Man "kan" också ta av den utan att röra den kall. Men då får man inte ha rört ner några kristaller från kanterna och så ska det aktas noga mot stötar tills det är helt kallt. Bara fotsteg i golvet kan sätta igång kristalliseringen och då blir det liksom en skorpa sockersaltkristaller och "grusigt" som man säger vid honungsbedömning. Gott ändå, men ses som slarv av vissa mejerskor.
Kokar man den tjockare, kan man stöpa den till en mesost.
Lycka till. :)