Tråd:
Hur gör man mesost

Inlägg

@cafelatte

Finns olika typer av Mes eller Brunost som man säger i Norge.

Exempel på Brunost:
- Gudbrandsdalsost (Mest populär)
- Fløtemysost (Innehåller ca. 28% fett och ljusare till färgen)
- Getost (Äkta Getost = 100% Getost)
- Prim (Bredbar)

Använd följande websida, kanske kan vara till lite hjälp?
http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift19077.asp

//Cafemoccha

@piusamadeusmozart

Jag har faktiskt gjort getmesost en gång när jag arbetade på getfarmen i Tärnaby en sommar för en herrans massa år sen. Stod ett dygn och rörde i vasslen. Jag kommer inte ihåg att det var en avkylningsprocedur utan vi hällde den i en träform stor som en tegelsten ungefär. Det var mycket vassle det men så gjorde vi getost så gott som varje dag, eller natt, man vet ju aldrig när det aldrig blir mörkt. Det var viktigt att inte ha i för mycket eller inget salt när man ystade osten för då blev mesosten väldigt salt.

@glitterfia

Det kan inte vara detta du söker efter?
http://favoritrecept.blogspot.com/2007/11/jmtlndsk-grynost.html

@humpila

Skrivet av Amika den 11 aug 2010

En kastrull vassle (från löpost) kokas och kokas och kokas. Tills det börjar tjockna. Då får man röra så det inte bränns, rör hela tiden för det bränner lätt... Nio liter vassle tar 5 timmar på vedspisen. När det är "lagom" tjockt tar man av den från spisen och kyler under omrörning.

Man "kan" också ta av den utan att röra den kall. Men då får man inte ha rört ner några kristaller från kanterna och så ska det aktas noga mot stötar tills det är helt kallt. Bara fotsteg i golvet kan sätta igång kristalliseringen och då blir det liksom en skorpa sockersaltkristaller och "grusigt" som man säger vid honungsbedömning. Gott ändå, men ses som slarv av vissa mejerskor.

Kokar man den tjockare, kan man stöpa den till en mesost.

Lycka till. :)

@amika

En kastrull vassle (från löpost) kokas och kokas och kokas. Tills det börjar tjockna. Då får man röra så det inte bränns, rör hela tiden för det bränner lätt... Nio liter vassle tar 5 timmar på vedspisen. När det är "lagom" tjockt tar man av den från spisen och kyler under omrörning.

Man "kan" också ta av den utan att röra den kall. Men då får man inte ha rört ner några kristaller från kanterna och så ska det aktas noga mot stötar tills det är helt kallt. Bara fotsteg i golvet kan sätta igång kristalliseringen och då blir det liksom en skorpa sockersaltkristaller och "grusigt" som man säger vid honungsbedömning. Gott ändå, men ses som slarv av vissa mejerskor.

Kokar man den tjockare, kan man stöpa den till en mesost.

Lycka till. :)

@boz1965

Har googlat lite på det men hittar inget recept på mesost som sådan, däremot en massa recept som innehåller mesost. Däremot vet jag så pass mycket att du först måste skaffa minst en get och mjölka den. Råvaran till mesost är vanligtvis getmjölk. Den kan göras på fårmjölk eller komjölk också, men då där det inte riktigt samma sak.

@humpila

Är det någon som sitter på ett recept eller hur man gör hemmagjord mesost som är så gott.Även kallad sannost

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr