Tråd:
Husmanskost

Inlägg

@farmoringer

Därför är veckomenyn här på matklubben är så bra....Men det är en lärosak att planera maten..
Men är det specifika recept du vill ha eller bara allmänna tips??

@penne

Ja jag menar nötkött. Tråkigt, för det är så gott att göra olika grytor osv. Men jag planerar ofta för dåligt för att orka med o göra det. O sen är det väl inte det jag är bäst på eftersom jag gör det så sällan och då blir det inte av.

@matanders

Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.

@farmoringer

Men kycklingfilé och fläskfilé går snabbt att göra.. Rött kött menar du nöt då eller?
Fisk går alltid snabbt också. Fiskgryta eller soppa.

@penne

45-1 timme kan det väl få ta. Men rött kött (oavsett kvalitet) är otroligt dyrt där jag bor, så det köper jag väldigt sällan. Även högrev och liknande alltså.

@anluk

Kalops (kan förberedas och bara värmas upp). likaså kan du göra kålpudding och värma upp i efterhand.

@farmoringer

Hur lång tid får det ta med maten en vanlig vardag?

@penne

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

@matanders

Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Helst inga långkok eller sånt där. Vill kunna laga det en vardag efter jobbet.

Ja du kan göra lapskojs på saltabiten konserv det är många som gör tydligen.

@farmoringer

För min del är det vad jag själv anser vad som är husmanskost. Spagetti och köttfärssås är det för mig men kanske inte för många andra. Ingen tycker riktigt lika och husmanskosten idag är så involverad med alla nya maträtter som kommit.....

@penne

Helst inga långkok eller sånt där. Vill kunna laga det en vardag efter jobbet.

@penne

Skulle vilja laga lite mer husmanskost men behöver tips o ideér på sådan mat. Det går såklart att söka på husmanskost, men jag är rätt ovan vid sådan mat så jag skulle vilja veta vad ni tycker är riktigt gott. Jag vet inte om allt räknas som husmanskost, men jag tänker mig typ raggmunk, fläskpannkaka, lapskojs och sådant.

Nån som har några goda tips?

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr