Tråd:
Husmanskost

Inlägg

@farmoringer

Ett tips är ju att man kan faktiskt skala potatisen dagen innan som man behöver dem. Sparar mycket tid vid själva tillagningen..

@mellanbellan

Husmankost o husmanskost (H) men när du hittar billig köttfärs kan du hamstra och göra bl a
elefantöron som går jättesnabbt att tina medans du steker upp potatisen sen igår + lite grönt. Är det närmare helgen kan du ju göra pommes stripes, vitlökssmör eller bea till. Elefantöra av köttfärs Hamburgare är inte heller dumt, Hemlagade hamburgare och på fredag kanske du gör en räkgryta Räkgryta a lá Törnqvist Går vi tillbaka till köttfärsen så är det alltid bra att ha köttbullar och biffar i frysen, de kan man variera med potatis, pasta eller stuvade makaroner.

@farmoringer

Här kommer det förslag från mina recept här på klubben...

Krämig korvgryta

Kyckling alltiett

Isterbandsröra

den här går bra om du fått potatis över dagen innan.

Potatis- och kycklinglåda

@the_mama97mia

ja just det raggmunk nämnde du ju själv i början, det är ju toppengott. BLanda gärna ner riven morot också. O till raggmunken vill jag gärna ha bacon. Och Lingon....

@the_mama97mia

Fläskpannkaka är väl husmanskost. Jag brukar göra med bacon i småbitar o sen på med pannkakssmet o in i ugnen, sen lingonsylt till.

Stekt strömming med potatismos är ju suveränt. Jag vill ha lingon till det med.

@penne

Skrivet av monac den 7 sep 2008

långkok sköter sig själv.....man kan gå ut och göra annat ett par timmar sedan när man återvänder hem är det klart!!!! Helt perfekt tycker jag.
(Y)

Ja det är jätteskönt när maten sköter sig själv, men jag hinner inte med o göra det en dag efter jobbet, det tar för lång tid när man kommer hem sent. Man kan ju iofs förbereda dagen innan, men så långt planerar jag sällan... :)

@monac

långkok sköter sig själv.....man kan gå ut och göra annat ett par timmar sedan när man återvänder hem är det klart!!!! Helt perfekt tycker jag.
(Y)

@matanders

Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.[/quote]

Har du något recept på det på din sida? Eller är det bara såhär enkelt som du skrev nu?[/quote]

Japp jag har ett recept fast det är ju på fläsklägg men gör likadant men kör på saltabiten om du inte har tid att koka.
Lycka till
Anders

@penne

Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

Okej.....Skulle tro att du kan få många tips här på tråden. Jag själv måste ut med hunden just nu. Får se vad som kommit fram när jag är tillbaks och kanske jag då kan tillföra något också...

Ja det är helt fantastiskt vad folk är hjälpsamma här! :) Man kan oftast få hjälp med det mesta! (Y)

@farmoringer

Okej.....Skulle tro att du kan få många tips här på tråden. Jag själv måste ut med hunden just nu. Får se vad som kommit fram när jag är tillbaks och kanske jag då kan tillföra något också...

@penne

Skrivet av farmoringer den 7 sep 2008

Därför är veckomenyn här på matklubben är så bra....Men det är en lärosak att planera maten..
Men är det specifika recept du vill ha eller bara allmänna tips??

Nja, både och är väl bra, men det är tråkigt att fastna i den mat man alltid lagar, pasta, kyckling, köttfärss, som det lätt blir för mig. Vore kul o variera sig helt o inte bara göra andra såser till kycklingen utan laga mat som man aldrig ätit. Och det är nog husmanskost för min del!

@penne

Skrivet av MatAnders den 7 sep 2008

[quote]Skrivet av sussie755 den 7 sep 2008

Ja jag har sökt lite på det och sett det. Trodde det var väldigt knepigt och tog lång tid, men det verkar ju bra om man kan göra så. Har iofs inte ätit lapskojs på säkert 15 år, men det ska bli spännande o göra någon dag!

Det va samma här men förra året så började jag göra men jag kokar rimmat fläsklägg, men testa med saltabiten och 1/2 msk mald kryddpeppar och lite riven rå lök och blanda ner i moset.[/quote]

Har du något recept på det på din sida? Eller är det bara såhär enkelt som du skrev nu?

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr