Tråd:
Koka ris på mellanöstervis

Inlägg

@countrygirl

Tack MatAnders, nu förstår jag Amikas recept bättre. Det ser jättegott ut. Nu vågar jag mig på att testa! :)

@matanders

Ett Persiskt ris recept på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=xD-RtP-JiFE

@countrygirl

Skrivet av Amika den 19 feb 2012

Jag sköljer riset och låter det ligga i blöt i en timme, sen häller jag av det och sköljer det igen.
Sen häller jag det i kokande vatten, mycket vatten och kokar tills det smakar klart, ca 10-20 minuter. Lite beroende på vilket ris jag använder. Sen häller jag av vattnet och låter det rinna av i durkslag. Sen lägger jag tunna skivor av potatis i botten på kastrullen i ett fint mönster och häller på lite olja och kryddar med salt och peppar. Sen häller jag tillbaka riset och tillagar det utan att röra om i ca 5-8 minuter. Sen lägger jag en tallrik över kastrullen och vänder den upp och ner så jag stjälper upp riset på tallriken. Då får man en jättegod stekt yta på riset och potatisen bildar en fin stjärna. Mumsigt som bara den!
Det lärde jag mig av min kompis mamma som kommer från Iran. Persiskt ris. Jag använder oftast långkornigt basmatiris. :)

Det låter jättegott. Hur varm är plattan när du har riset med potatis i botten? Bränner det inte kastrullen?

@amika

Jag sköljer riset och låter det ligga i blöt i en timme, sen häller jag av det och sköljer det igen.
Sen häller jag det i kokande vatten, mycket vatten och kokar tills det smakar klart, ca 10-20 minuter. Lite beroende på vilket ris jag använder. Sen häller jag av vattnet och låter det rinna av i durkslag. Sen lägger jag tunna skivor av potatis i botten på kastrullen i ett fint mönster och häller på lite olja och kryddar med salt och peppar. Sen häller jag tillbaka riset och tillagar det utan att röra om i ca 5-8 minuter. Sen lägger jag en tallrik över kastrullen och vänder den upp och ner så jag stjälper upp riset på tallriken. Då får man en jättegod stekt yta på riset och potatisen bildar en fin stjärna. Mumsigt som bara den!
Det lärde jag mig av min kompis mamma som kommer från Iran. Persiskt ris. Jag använder oftast långkornigt basmatiris. :)

@matanders

Ja detta dillemma med att koka basmati ris. Jag har efter många försök hittat ett bra sätt (det finns massa olika metoder) Först och främst är sköljningen mycket viktig flera gånger sen brukar jag låta det stå i kallt vatten i ca 20 minuter.
Låt säga att du skall koka 4 dl ris så tar jag 7 dl vatten rätt mycket salt och någon msk olja och låter koka upp sedan ner med riset och rör om, efter det ner på rätt låg värme typ 3,5-4 på ett 12 reglage och låta småsjuda i 15 min sen dra av från plattan och ta av locket och låt det ånga av.
Då blir det luftigt.

@countrygirl

Tack, det ska jag läsa och testa. :)

@the_mama97mia

http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/koka_ris_10990.html

kolla här för tips. Att koka ris är bland det svåraste jag vet! Jag brukar koka i mycket vatten, som när man kokar pasta, låt rinna av i durkslag sen i kastrull igen, linda om locket med linnehandduk o så får det stå och ånga.

@countrygirl

Har ätit det goda riset från Mellanösten. Tror att det är basmati eller jasmin men det blir så luftigt och gott. Vet att det kokas och sköljs på ett speciellt sätt. Har letat men kan inte hitta hur man gör.

Vet att det finns olika recept med russin, aprikos mm.

Är det någon som kan hjälpa mig?

{cowboy}

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr