Äppelkaka med punchgrädde

Testade en äppelkaka igår på min tjejmiddag och tjejerna var lyrisk, och den är verkligen god! Receptet kommer från tv-programmet "Halv åtta hos mig"! Personligen tycker jag det räcker med fyra äpplen!!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 6 äpplen, gärna Golden Deliciosus
  • 100 g smör, rumstempererat
  • 1,25 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl socker
  • Lite kanel
  • ½ dl råsocker
  • ca 1 dl grovt hackad mandel
  • 4 cl likör, typ amaretto, inte nödvändigt
  • 3 dl vispad grädde
  • 2-4 cl punch

Gör så här

  1. Smöra en pajform och hacka mandel. Rör samman smör, socker, mjöl och bakpulver till en smet och blanda i mandeln.
  2. Skala och kärna ur äpplena, skiva tunt och lägg i formen, häll över likören. Bred eller dutta ut smeten över äpplena. Pudra över kanel och råsocker.
  3. Grädda i 175 grader i miten av ugnen tills pajen har ett knäckigt skal.
  4. Ta ut och svalna något, godast lite varm.
  5. Vispa grädden hårt och smaksätt med punchen!

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr