Ambrosiakaka

underbart god!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 150 g smör eller margarin
  • 3 ägg
  • 2 ½ dl strösocker
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • Glasyr:
  • 2 dl florsocker
  • 1 msk vatten eller citron- eller apelsinsaft
  • 1 påse ( 50 g) syltade apelsinskal

Gör så här

  1. Smält smör eller margarin och låt svalna.
  2. Vispa ägg och socker poröst, använd gärna elvisp. Vispa ner bakpulver och vetemjöl.
  3. Rör ner det smälta avsvalnade fettet och rör/vispa snabbt ihop till en jämn smet.
  4. (Om fettet inte är helt avsvalnat är det viktigt att du direkt häller smeten i formen och ställer in den i den varma ugnen eftersom bakpulvret jäsningseffekt sätts igång av värme.)
  5. Häll smeten i en smord bröad rund form, ca 22 cm i diameter och grädda ca 40 min i 175 grader i nedre delen av ugnen. (Teflonform behöver ej smörjas och bröas.)
  6. Stjälp upp kakan. Lägg formen över och/eller en bakhandduk och låt kallna.
  7. Gör glasyren: Blanda florsocker med vätskan. Bred ovanpå kakan. Strö över syltade apelsinskal. Servera när glasyren stelnat (tar ca 30 minuter).

Kommentarer

Detta receptet hade jag sen tidigare. Den är god, har bakat den flera gånger.
jag tyckte den var god. det var många som tyckte den var jätte god!

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr