Amerikansk limepaj

En frisk och god paj som man kan göra kalorisnål om man väljer digistivekex med lågfetthalt.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 60 g margarin
  • 140 g digistivekex (med lågfetthalt), krossade
  • 3 ägg
  • 1 burk kondenserad mjölk, ca 400g
  • Finrivet skal och pressad saft av 3 limefrukter
  • Ev 3-4 droppar grön hushållsfärg
  • 2 msk strösocker

Gör så här

  1. Smält margarinet i en kastrull. Blanda ner de krossade kexen. Lägg blandningen i en pajform med låg, löstagbar kant, ca 25cm i diameter.
  2. Tryck ut den i formen och lite upp på kanten. Låt formen stå i kylskåpet ca 15 min.
  3. Sätt ugnen på 175 grader, varmluftsugn på ca 160 grader.
  4. Skilj äggulorna från äggvitorna. Vispa i hop äggulorna med den kondenserade mjölken och tillsätt skal och saft av limefrukterna. Färga eventuellt med några droppar grön hushållsfärg. Häll blandningen i pajformen. Grädda i ugnen tills fyllningen har selnat, 15-20 min.
  5. Vispa äggvitorna till hårt skum med elvisp. Tillsätt lite socker i taget och vispa kraftigt till en fast marängsmet.
  6. Bred ut marängsmeten över pajen.
  7. Grädda i ugnen ytterligare 5-6 min till ytan har fått lite färg.
  8. Låt pajen svalna ca 15 min eller låt den kallna helt innan den serveras.

Kommentarer

Jag tror de har det.Annars tror jag att digestivekex med lågfetthalt ligger på samma hylla som de vanliga.
verkar supergott. men digestivekex med låg fetthalt, vilket märke gäller då? Är det McVities som har dem eller?

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr