Åsas chokladkola

Ett recept jag fick av min arbetskamrat Åsa. Hon hade blivit bjuden på kolan i helgen och blev väldigt förtjust i den.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 100 g smör eller margarin
  • 3 msk kakaopulver
  • 3 ½ dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl sirap
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 msk glykos (finns på apoteket)

Gör så här

  1. Smält smör eller margarin i en stor kastrull och rör ned övriga ingredienser.
  2. Koka blandningen utan lock tills temperaturen är 125° eller tills ett prov i kallt vatten blir segt och kan formas till en kula.
  3. Rör om då och då under kokningen.
  4. Häll upp smeten i en välsmord, liten långpanna eller 2-3 avlånga kakformar. Låt kolan kallna.
  5. Skär eller klipp kolan i bitar och linda in dem i smörpapper.
  6. Häll det sista, som skrapas ur kastrullen, på en tallrik. Det sockrar sig snabbt i det sista skrapet och sprider sig sedan till hela kolan.
  7. God Jul!

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr