Banoffepaj

Bananpaj som ger lite mer smak! Har provat i fredags och det var supergott! Det står 2 brukar kondenserad mjölk, men det är utmärkt med 1 burk!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 200 g digestivekex
  • 100 g smör
  • 2 burkar kondenserad mjölk
  • 3 bananer
  • 2 ½ dl vispgrädde
  • 25 g choklad, mörk

Gör så här

  1. Koka de oöppnade mjölkburkarna i 3 timmar, hela tiden täckt med vatten.
  2. Smula digestivekexen, blanda ihop med det smälta smöret till en massa.
  3. Bred ut kex-massan i en pajform med lös kant, smeta ut kolan som blir från mjölkburkarna, lägg på bananerna.
  4. Bred ut grädden och lägg på riven choklad.
  5. Om man vill kan man koka flera burkar med mjölk och ha tills nästa gång, då slipper man det momentet. När dessa är färdigkokta så är det kola i burkarna.
  6. Om man vill vara lite busig kan man ha kanel i digestivekexen.

Kommentarer

Jättegod paj. Jag tog bara en burk kondenserad mjölk. Det kändes lagom sött. Ska äver prova med andra frukter och bär.
Jag använde hallon istället för banan, blev godare och inte så fruktansvärt sött. Fick godkänt av mina barn i alla fall :)
Kan man inte göra annan kolakräm? Jag tycker att kolakrämen man får av den kondenserade mjölken smakar messmör.
Mums! Det här är en underbar god paj.....mycket söt å smarrig!
ska digestivekexsmör blandningen i ugnen, i så fall hur länge ska den var i ugnen? MVH/Mari
Det räcker med 1 burk. Men om man vill har tjock kola då får man ha 2 burkar. Lycka till:-)
Hur mycket kondenserad mjölk skall det vara?

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr