Blåbärspaj

Finskt, väldigt gott.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 150 g margarin
  • 1 dl socker
  • 2 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Fyllning:
  • 3 dl gräddfil
  • 1 ägg
  • 3 dl blåbär
  • Socker efter smak

Gör så här

  1. Rumsvarmt margarin och socker vispas poröst.
  2. Häll ett ägg i taget i smeten. Blanda dem torra ingredienserna och rör ner i smeten. Blir som en sockerkakssmet. Häll ner i en pajform Sprid ut blåbären i pajformen ovanför smeten. Sockra efter smak
  3. Fyllning:
  4. Vispa samman gräddfil och ägg. Häll över.
  5. Grädda pajen nedre delen av ugnen 200 C i 20-30 minuter.
  6. Ps har ni små ägg ta gärna två för annars kan fyllningen bli för lös.

Kommentarer

Det här är min absoluta FAVORIT bland pajer..
Hur många ägg ska det vara i smeten?
Låter inte dumt! Är det din vackra katt på bilden? Själv har jag 3st/Linda

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr