Buslätt och jättgod äppelkaka

Den här kakan var min svärmors recept som jag använt många, många gånger. Alltid lika god! Och så himla lättgjord! Själv använder jag så mycket ekologiskt som möjligt när jag bakar och tycker att det blir lite godare. Det ska inte vara bakpulver i den.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 2-3 lite syrliga äpplen
  • ca 30-40 g smör
  • Ca 1/2 dl socker

Gör så här

  1. Vispa ägg och socker väldigt pösigt, cirka 5 min med elvisp.
  2. Blanda i vetemjölet och rör ihop det.
  3. Häll smeten i en bröad form. Skiva äpplena och fördela i formen. Skiva över smöret med en osthyvel och strö på cirka 1/2 dl strösocker.
  4. Om man vill kan man även strö över lite flagad mandel.
  5. Grädda i 200 grader cirka 20 min. Man ser när den släpper formen i kanterna.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr