Cappuccino Cheesecake

Cappuccino cheesecake

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 200 g digestivekex
  • 75 g smör
  • 1 tsk kanel
  • 3 gelantinblad
  • 1 dl kallt kaffe, starkt
  • 200 g philadelphiaost
  • 2 ½ dl kesella
  • 3 äggvitor
  • 2 dl socker
  • Kakao att sikta över
  • Mörk choklad

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175°.
  2. Smula ner digestivekexen i en bunke och blanda
  3. dem med smält smör och kanel. Fördela
  4. blandningen i en smord form med löstagbar
  5. kant. Grädda i 10 minuter i mitten av ugnen. Ta ut och låt svalna.
  6. Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter, krama ur vattnet och låt dem smälta på svag värme i en kastrull tillsammans med kaffet. Låt svalna lätt.
  7. Rör ihop philadelphiaosten och kesellan i en bunke och tillsätt kaffeblandningen. Vispa äggvitorna till ett hårt vitt skum i en separat bunke, och blanda därefter i sockret lite i taget tills vitorna blir blanka och toppar sig.
  8. Vänd sedan ner vitorna i ost- och kaffeblandningen
  9. och häll allt i formen med kexbottnen.
  10. Låt cheesecaken stå kallt i kylskåp i minst 3 timmar. Den kan med fördel förberedas en dag i förväg. Sikta över kakao och strö på hyvlad choklad före servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr