Cheesecake med hjortron

Bara såååå himelskt god!!!!! Vi blev bjudna på detta till jul.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Botten:
  • 8 msk smör
  • 250 g finhackade digestivekex
  • 1 tsk malen kanel
  • Fyllning:
  • 3 ägg
  • 2 pkt philadelphiaost, a´200g styck
  • ½ dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 citron (rivet skal)
  • 1 burk hjortronsylt, ca 400 g

Gör så här

  1. Krossa kexen i matberedare tillsammans med kanelen. Smält smöret och blanda ihop till en grynig deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant så degen är ½-! cm tjock. Ställ in i kylen för att svalna.
  2. Vispa upp philadelphiaosten så att den blir fluffig. Tillsätt vaniljsocker, citronskal, socker och 1 ägg i taget. Slå smeten över kakbotten och grädda i 175 grader i ugnen i ca 30 minuter. Låt svalna.
  3. Bred sedan ett lager hjortronsylt över och låt svalna i kyl minst 3 timmar.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr