Choklad och apelsinparfait

Hittade denna goda och vackra efterrätt i en av farmors kokböcker. Blev en klar familjefavorit

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • ½ dl flor- eller strösocker
  • 1/4 dl vatten
  • 2 äggulor
  • 2dl tjock grädde
  • Fint rivet apelsinskal (½ apelsin)
  • Saft från 1 apelsin
  • Lite gul karamellfärg
  • 75 gram mörk blockchoklad
  • ½ dl flor- eller strösocker
  • ½ dl vatten
  • 2 äggulor
  • 2 dl tjock grädde

Gör så här

  1. Koka upp socker, vatten samt skal och saft från apelsinen i en tjockbottnad kastrull.
  2. Lyft kastrullen från plattan och vispa ner en äggula i taget.
  3. Låt krämen sjuda under fortsatt vispning tills den är tjock och pösig.
  4. Vispa därefter krämen kall.
  5. Vispa grädden med lite socker till skum. Rör försiktigt ned den i krämen. Färgsätt med lite gul karamellfärg.
  6. Koka upp socker och vatten i en tjockbottnad kastrull, tillsätt chokladen och låt smälta.
  7. Lyft kastrullen från plattan och vispa ner en äggula i taget.
  8. Låt krämen sjuda under fortsatt vispning tills den är tjock och pösig.
  9. Vispa därefter krämen kall.
  10. Vispa grädden med lite socker till skum. Rör försiktigt ned den i krämen.
  11. Varva chokladparfait och apelsinparfait i glas.
  12. Ställ på kylning

Kommentarer

Den behöver inte frysas men naturligtvis kan man göra även det. :)
Du glömde skriva att den ska frysas innan den ätes. :

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr