ChokladCheeseCake

Är du chokladälskare som mig??! Då kan du inte vara utan denna......

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 4 dl smulade chokladkex
  • 80 g smält smör
  • 100 g hackad mörk choklad
  • Fyllning:
  • 375 g philadelphiaost
  • 1 1/4 dl socker
  • 3 ägg
  • 150 g smält vit choklad
  • Glasyr:
  • 150 g smält mörk choklad
  • 1 3/4 dl gräddfil

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader. Pensla en rektangulär form med smält smör. Klä den med bakpapper och låt gå upp över kanterna.
  2. Blanda kexsmulorna och smör i en skål och rör om. Tryck ut blandningen i formen. Strö hackad choklad över.
  3. Fyllning: Vispa med elvisp osten i en skål tills den är krämig.
  4. Vispa ner socker. Tillsätt äggen ett i taget och vispa väl.
  5. Tillsätt chokladen och rör om.
  6. Bred ut fyllningen i formen.
  7. Grädda i 30 min eller tills den precis har stelnat.
  8. Låt den svalna, Täck över den och låt den svalna i kylen tills den stelnat ordentligt.
  9. Glasyr: Blanda choklad och gräddfil i en skål och ställ den över en gryta med sjudande vatten. Rör tills chokladen har smält och blandningen är slät.
  10. Bred ut den jämt över cheesecaken. Låt den stå i kylen tills den stelnat.
  11. Skär i bitar.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr