Emmas pasta med skogssvampsås

Detta recept hittade jag på http://www.tillvaron.se/emma/. Det ser nästan för gott ut!

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 8 dl blandad färsk svamp (jag hade kantareller och skogschampinjoner)
  • Smör
  • 1 ½ dl torrt vitt vin
  • 2 ½ dl Kelda mellangrädde
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • ½ dl grovhackad persilja (färsk helst)
  • Parmesanost, riven men helst hyvlad

Gör så här

  1. Skala och hacka lök och vitlök. Skär svampen i bitar. Fräs den gula löken med svampen i smör i en stekpanna tills all vätska kokat in. Tillsätt vitlök och vin. Låt vinet koka in. Häll på grädden. Smaksätt med salt och peppar, jag hade även lite soja och lite kantarellfond. Koka på svag värme ca 5 min. Tillsätt persilja. Blanda såsen med pastan, men spara lite sås att ha extra på tallriken.
  2. Servera med tex pepparbiff eller bacon och riven eller hyvlad parmesan på toppen.
  3. Eller utan kött för vegetarisk variant.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr