Enkel dessertpaj

Enklare än så här kan det knappast bli att göra en paj? Du gör degen i pannan, "häller" i pajformen och läg- ger på fyllningen! Inget kavlande...! Här är det degen som är det fiffiga och enkla! Fyllningen gör Ni efter årstid och vad Ni tycker om.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 175 g smält smör eller margarin
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • Frysta hallon
  • Potatismjöl
  • Strösocker
  • Frysta blåbär
  • Potatismjöl
  • Strösocker
  • eller
  • Rabarber
  • Äpple
  • Strösocker
  • Ev. lite kanel

Gör så här

  1. Smält smöret (eller margarinet) i
  2. en panna. Rör ned vetemjöl, strö-
  3. socker och bakpulver.
  4. Häll smeten i en osmord pajform.
  5. Tryck ut med en gaffel, så det blir
  6. jämnt fördelat.
  7. Lägg på önskad fyllning.
  8. Grädda i 200º ca 20 min.
  9. Servera med vaniljsås eller lätt-
  10. smält vaniljglass.
  11. Smaklig dessert!

Kommentarer

Tack skall du ha för detta superba recept. Ingredienserna kan man lätt ha hemma. Den är snabb att baka om andan faller på eller gästerna anmäler sig kortfristigt. Och så god den är! Tack vare avsaknaden av ägg lämpar den sig även för personer med många allergier. Jag kommer sällan ihåg att ta ut smöret ur kylen i tid och avskyr att jobba in fettet i degen, och smörja form och kavla - allt detta elände slipper jag :-).
Världens enklaste paj att göra och förmodligen världens godaste också. Jag brukar fylla med blåbär och servera med vaniljsås till och den blir alltid oerhört uppskattad. Tack för receptet! :)

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr