Filégryta med svamp och lök

En god bjudningsrätt vid finare bjudningar t ex. nyår. Med fördel om man förbereder grytan dagen innan.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 800 g oxfilé eller viltfilé
  • 100 g basturökt skinka
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk salt
  • 2-3 krm nymalen svartpeppar
  • 1-2 krm malda nejlikor
  • 1-2 krm malen kanel
  • 1-2 krm riven muskotnöt
  • 1 tsk timjan
  • 2 påsar stek- eller schalottenlök (á 250 g)
  • 200 g svamp (t ex champinjoner)
  • 2 msk smör eller margarin
  • 1-2 dl vatten
  • 2-3 dl rött eller torrt vitt vin
  • 1 msk koncentrerad oxfond
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 msk äppel- eller rödvinbärsgelé
  • 1 tsk majsstärkelse
  • Färsk timjan

Gör så här

  1. Skär köttet i cm-tjocka skivor och dela dem eventuellt. Skär skinkan i små fina tärningar. Lägg kött och skinka i en skål. Skala och pressa över vitlöksklyftan. Blanda salt, peppar och övriga kryddor. Häll kryddblandningen över köttet och vänd runt. Låt stå en stund.
  2. Skala lökarna, ansa och skär svampen i bitar. Stek svamp och lök i lite matfett i en gryta, tills löken är mjuk och svampen fått färg. Ta upp alltsamman ur grytan.
  3. Lägg lite mer matfett i grytan och stek köttet tills det fått fin färg och är nätt och jämt genomstekt. Ta upp det.
  4. Häll vatten och vin i grytan. Tillsätt fond och tomatpuré. Koka skyn 5-10 minuter, tills den blir riktigt mustig i smaken. Smaksätt med gelé och salta och peppra om det behövs. Så här långt kan rätten förberedas.
  5. Lägg ner köttet i skyn. Tillsätt svamp och lök. Låt alltsammans hettas upp ganska snabbt. Garnera med några kvistar timjan. Servera med chévregratinerad potatis och sallad.

Kommentarer

Mycket god gryta från Ica:s hemsida som jag tillagat flera gånger.

Liknande recept

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr