Fönsterkakor

De här kakorna ser avancerade ut men är väldigt enkla att göra.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 125 g rumsvarmt smör
  • 2 dl strösocker
  • 1 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 dl fast sylt, gärna svartvinbär
  • 1-2 dl florsocker

Gör så här

  1. Vispa smör och ocker mjukt med elvisp. Tillsätt ägg, vaniljsocker och mjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Plasta in degen och låt vila i kylskåp i ca 30 minuter.
  2. Sätt ugnen på 180 grader i god tid.
  3. Kavla ut degen till en tjocklek på 2 mm på mjölat bakbord och stansa ut 40 hjärtan med kakmått. Stansa i mittten ut ett litet hjärta eller en cirkel på hälften av kakorna.
  4. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 10-15 minuter, beroende på storlek. Kakorna skall inte få färg. Låt svalna helt.
  5. Pressa sylten genom en finmaskig sil. Bred ut ca 1 tesked sylt på varje bottenkaka och lägg genast på en toppkaka så att sylten syns i hålet. Låt sylten stelna, pensla kanterna runtomkring med lite vatten och pudra florsocker på dem.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr