Glasstårta med knäck

Jättegod glasstårta med "täcke" av knäck både under och över. Glassen behöver ej röras under tiden den ska stelna. Givetvis kan man göra glassen utan knäckbotten.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Knäckbotten:
  • 2 dl socker
  • ½ dl mjölk
  • ½ dl sirap
  • 1 dl smält smör
  • 2 dl hackade nötkärnor
  • 1 dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • Glassen:
  • 4 st äggulor
  • 1½ dl socker
  • 1 dsk vaniljsocker
  • 6 dl vispgrädde
  • 4 st äggvitor

Gör så här

  1. Rör ihop allt till knäckbotten.
  2. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.
  3. Låt svalna.
  4. Vispa ihop äggulor, socker och vaniljsocker.
  5. Vispa vispgrädden.
  6. Vispa de 4 äggvitorna till hårt skum.
  7. Blanda allt och vänd ner vitorna.
  8. Dela knäckplattan. Bred på glassmeten på ena halvan och lägg andra halvan ovanpå. Sätt in i frysen ett par timmar. Tas ut och ätes direkt!

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr