Gluten- och laktosfri rabarberpaj

Pojkvännen är glutenallergiker och älskar paj, så vad gör man inte när sötsuget tar fart och rabarberna ploppar upp ur jorden som svampar! :)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 3 stjälkar rabarber
  • 2 msk potatismjöl
  • 0,75 dl strösocker
  • Ev. 1 tsk malen kanel
  • 3 ½ dl glutenfritt mjöl
  • 1 ½ dl havregryn
  • 1 dl strösocker
  • 150 g smör eller margarin

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Ta fram smöret till smuldegen så det hinner bli lite varmare än kylskåpskallt tills smuldegen ska göras.
  3. Skär rabarbern i ½ cm tjocka skivor och lägg i en ugnssäker form. Strö över potatismjöl, strösocker och eventuellt kanel. (Man kan om man vill först blanda potatismjöl, socker och kanel så blir det jämnare utspritt och man slipper klumpar.)
  4. Smuldeg:
  5. Blanda mjölet, strösocker och havregryn i en bunke. Tillsätt smöret skuret i mindre bitar.
  6. Finfördela smöret med händerna till en grynig massa eller använd elvisp.
  7. Fördela smuldegen jämnt över rabarbern.
  8. Grädda rabarberpajen mitt i ugnen i 225°C i ca 20 minuter.
  9. Servera med grädde, vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr