Godiskaka med kokos

Supergod kaka som är en kombination av brownie, knäck och kokostoppar. Blev bjuden en dag i stallet på denna kaka och blev frälst.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 4 ägg
  • 6 dl socker
  • 4 msk kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 krm salt
  • 175 g smält smör
  • 75g smör
  • 2 dl socker
  • 1 ½ dl grädde
  • 1 dl sirap
  • 1 påse kokosflingor

Gör så här

  1. Vispa ägg och socker pösigt
  2. blanda ner kakao, vaniljsocker, vetemjöl och det smälta smöret som fått svalna.
  3. Grädda i smord långpanna 15-20 min i 200 grader.
  4. Under tiden blandar man ihop smör, socker, grädde, sirap och kokosflingor och låter det koka 4-5 minuter.
  5. Ta ur kakan ur ugnen och häll glasyren över och in i ugnen igen ca 10 minuter.
  6. Skär kakan när den svalnat.

Kommentarer

Hej. Nu har jag bakat din goda godiskaka! Det var min tur att baka till fredagsfikat på jobbet, ALLA tyckte att den var jättesmarrig...:) TACK.
Hej. Låter som ett spännande recept...... Vilken storlek på långpannan brukar du använda?
helt ljuvligt god kaka! Passar ett godismonster som jag. En klar 5a.
Det här är min absoluta favoritkaka. Brukar köpa den på Café Lilla Marie i stan. Nu kan jag göra den själv. Jag har dock minskat sockermängden med 1dl då jag tyckte den var lite i sötaste laget. Har även lagt in en bild.

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr