Halloncheesecake di Savoca

Ur Halv åtta hos mig

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 150 g frysta hallon
  • 6 msk nötlikör
  • 200 g digestivekex, krossade
  • 50 g smör, smält
  • 400 g cream cheese
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk rivet citronskal
  • 2 gelatinblad, blötlagda
  • 200 g vit choklad, smält
  • 2 dl grädde, lättvispad
  • 200 g färska hallon (alt. frysta)
  • 1 lime

Gör så här

  1. Ta fram hallonen ur frysen och låt dem tina en aning.
  2. Häll på Frangelico.
  3. Krossa digestivekexen till smulor i en bunke.
  4. Blanda kexsmulorna med smör och tryck ut i botten av en smord form (20 cm i diameter) med löstagbar kant.
  5. Skölj citronen väl under ljummet vatten och riv skalet med ett rivjärn.
  6. Vispa Philadelphia-osten, citronskalet och sockret med en elvisp tills smeten är slät.
  7. Koka upp vatten i en kastrull.
  8. Bryt den vita chokladen i bitar och smält i en bunke över det kokande vattenbadet.
  9. Blötlägg gelatinbladen i vatten, krama sedan ur dem och blanda med chokladen.
  10. Blanda sedan i Philadelphia- och sockerblandningen.
  11. Vispa grädden lätt och vänd ner den tillsammans med de halvtinade hallonen med de övriga ingredienserna.
  12. Häll fyllningen i den förberedda formen, låt stå i kylskåp i 2 timmar.
  13. Riv lime över tallriken och dekorera med färska hallon just innan servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr