Hemliga O’boykakor

Möra småkakor med smak av O'boy som dekoreras med färgglada chokladlinser. Går ej att misslyckas med.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 100 g smör
  • 1 dl socker
  • 1 st ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 msk Oboy
  • 1 pkt smarties

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och blanda väl.
  3. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och O’boy och rör ner det i smörblandningen.
  4. Forma valnötsstora bollar av degen och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.
  5. Tryck en grop i mitten av bollarna och lägg dit en Smarties.
  6. Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Kommentarer

en fråga, ska man smälta smöret? eller ska man bara blanda i det?
Har inte provat originalreceptet utan tagit två msk kakaopulver och en msk oboy-pulver. De får riktigt bra betyg av mig! Lätta att göra, tar nästan ingen tid att göra och väldigt uppskattade!
Helt okej kaka, kan tänka mig att den går hem hos barn, men lite för "lam" smak för min del. Annars väldigt lättbakade och söta!
Plus för enkelhet och för att det tar kart tid att göra dem. Min dotter älskade dem och tyckte de smakade allra bäst av dem jag hade bakat...så de ska helt klart med på barnkalaset. Jag själv tyckte de smakade ok...Min dotter hade gett dem 5 i betyg och jag själv 3 så för att vara rättvis, får de en 4...
kan man frysa dessa för dem var underbara :)..
Blev så glad när jag såg bilden. Barnen och jag har gjort vanliga chokladbollar och tryckt på smarties till kalas. De ser likadana ut och försvinner innan man hinner blinka. Måste prova dessa då både jag och barnen älskar chokladkakor...
Dessa är mina favoritkakor! Så lätta o baka och så goda! Alla gillar dom! Tack för ett underbart recept! mvh lilltimbe
riktigt goda :) dock bytte jag ut oboy mot kakao, då blev det lite med chokladsmak på dom. festmannen kunde inte låta bli dom så det var en hit :D 5/5 från mig ;) Mvh Jezzysnor
Mumsiga kakor som jäntan och jag bakade på Alla hjärtans dag efter att hon valt ut receptet. Vi gjorde dem hälften så stora och använde minismarties, 40 stycken perfekta mumsbitar :D. Tack för receptet.
väldigt goda kakor andvände oboy med dajmbitar
dom ser jätte goda ut! vi tänker säkert göra dom någon gång
suuuper goda kakor :)
Lätta att göra men jag bytte ut oboy till kakao och dem gjorde en succé på kalaset =)
väldigt lätta o snabba att göra!!!
Barnen ger detta recept en femma,laddat upp en bild på deras kakor en eller två godis kvittar för deras del:)
Riktigt smarriga kakor. Mild och god smak av choklad. Jag (men inte mina barn) tyckte kanske att de var lite väl stora så nästa gång ska jag prova att göra lite mindre så det blir fler!
Mina barn älskade dessa.
Barnen älskade dessa fina kakor!
Glömde ju skriva att jag änvända lite pärlsocker i stället! La även upp en bild me =)
Enkla att göra och goda!!! Tack
Ungarna älskade dom.Själv tyckte jag att dom blev ok. Tusen tack för receptet. Mvh Sara
Helt ok, men ingen wow-upplevelse!
Perfekta kakor (och enkla) att göra som i det här fallet att sälja på skolans dag. Vilket barn kan motstå dessa.
låter gott :) , måste prova den nån gång :) kolla in mina recept, dianas snabbpizza o dianas goda chokladmuffins :) , är inte säker på att dom heter det men jag tror ;)
måste säga att dessa kakor blev riktigt goda.. jag hade tyvär inga smarties hemma men dem blev riktigt smarriga iaf. enkelt och gott rekomenderas..

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr