Hemmagjord ägglikör

Hittade receptet i en gammal Allt om mat (1984). Har inte testat själv än

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 10 äggulor
  • 400 g florsocker (1 paket)
  • 3 dl mjölk
  • 1 vaniljstång
  • (eventuellt lite vispgrädde)
  • 1 liten flaska (37 cl) renat eller annan okryddad sprit

Gör så här

  1. Koka upp mjölken med vaniljstången, som först snittats på längden. Låt kallna.
  2. Ta upp vaniljstången.
  3. Vispa äggulor och florsocker, rör ner den kalla mjölken.
  4. Blanda eventuellt i lite vispgrädde (ovispad)
  5. Rör tills blandningen blir helt slät.
  6. Rör långsamt och försiktigt i spriten. Se till att vätskorna har samma temperatur, annars kan de dela på sig.
  7. Låt helst likören stå kallt ett par veckor.
  8. Man kan dricka den direkt, men den blir godare och gulare ju längre den står.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr