Hittills hemlig osttårta

Den hette faktiskt så i min mammas gamla tidning. Mäktig och underbart god. Den ska helst stå kallt ett par timmar.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Kexbotten:
  • 200 g stötta grahamskex (typ Digestive)
  • 135 g smält smör
  • 1 dl strösocker
  • Ostsmeten:
  • 250 g mjukost naturell
  • 1-1/5 dl riven emmenthaler eller lagrad grevé
  • ½ dl socker
  • 3 äggulor
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2-3 dl gräddfil

Gör så här

  1. Stöt kexen fint. Smält smöret och blanda ner det tillsammans med sockret i kexsmulet. Bred ut blandningen i en rund form, 25-30 cm i diameter, med löstagbar kant.
  2. Rör mjukosten porös. Blanda i rivna osten, sockret och vaniljsockret. Vispa upp äggulorna lite. Blanda ner dem. Vispa grädden och vänd ner den i smeten. Bred ut smeten över kexbotten. Grädda den halvfärdiga kakan i 175 graders värme ca 45 minuter. Den får inte bli alltför brun!
  3. Ta ut kakan och bred över gräddfilen. Grädda på nytt i 175 grader, men bara 15 minuter denna gång.
  4. Låt tårtan stå kallt en god stund innan serveringen.
  5. Det blir gott att garnera med t.ex. skivad kiwifrukt och jordgubbar strax innan servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr