Jordgubb-apelsin Cheesecake

En god cheesecake

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 150 g digestivekex
  • 125 g smör
  • 600 g Philadelphiaost Original
  • 3 dl yoghurt
  • 3 msk citronjuice
  • 250 g jordgubbar
  • 1 ½ tsk gelatinpulver
  • 0,75 dl socker
  • 1 ½ dl apelsinjuice
  • 1 apelsin

Gör så här

  1. Lägg digestivekexen i en stor fryspåse och knyt igen. Smula sönder innehållet helt med en brödkavel eller med händerna.
  2. Smält smöret, blanda med smulorna och täck bottnen av en bakpappersförsedd springform med blandningen.
  3. Rör ihop Philadelphia, yoghurt och citronjuice med en elvisp. Skölj, rensa och dela jordgubbarna i klyftor.
  4. Koka upp gelatinpulver, socker och apelsinjuicen i en liten kastrull och rör ned i Philadelphia-krämen.
  5. Fördela en fjärdedel av krämen över tårtbottnen och lägg jordgubbarna ovanpå. Spara några till dekoration. Häll sedan resten av Philadelphia-krämen i springformen och bred den slät. Ställ in tårtan i kylskåpet i 3 timmar.
  6. Skala under tiden apelsinen och filea den. Garnera Philadelphia-cheesecaken med några jordgubbar och apelsinfiléer före servering.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr