Jordgubbspaj

Mycket god paj med jordgubbar

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • PAJDEG:
  • 3 dl vetemjöl
  • 3/4 dl socker
  • 150 g smör
  • 2 msk kallt vatten
  • Fyllning:
  • 100 g mandelmassa
  • 2 äggulor
  • ½ dl socker
  • 4 dl crème fraiche
  • 1 msk vaniljsocker
  • 8 dl skivade jordgubbar
  • ½ dl mandelspån

Gör så här

  1. Hacka ihop mjöl, socker och smör till en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg.
  2. Tryck ut degen i en pajform, ca 28 cm. i diameter. Nagga botten med en gaffel. Låt stå kallt ca. 30 min. Sätt ugnen på 200 gr. Förgrädda pajskalet 10 min och låt det svalna.
  3. Riv mandelmassan, vispa äggula och socker pösigt. Vispa i crème fraiche, vaniljsocker och mandelmassa.
  4. Fyll pajskalet med krämen. Lägg på jordgubbarna och strö över mandelspån.
  5. Grädda mitt i ugnen ca. 25 min. fyllningen ska fortfarande vara lite lös och krämig. Låt pajen svalna så stelnar den lte.
  6. Servera gärna med vispad grädde eller vaniljvisp

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr