Josefine-tarteletter

Skapat för min goda granne, den vackra Josefine... :-)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Deg:
  • 200 g smör
  • 7 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 2 Ă€gg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Fyllning:
  • 4 dl syrlig marmelad utan fruktbitar
  • 2 œ dl vispgrĂ€dde
  • 6 msk potatismjöl
  • Garnering:
  • Vispad grĂ€dde
  • FĂ€rsk kiwi
  • Mandarinklyftor i spad
  • Eventuellt ljus choklad

Gör sÄ hÀr

  1. SĂ€tt ugnen pĂ„ 150Âș.
  2. StÀll fram smöret sÄ att det blir rumsvarmt.
  3. Blanda ihop alla ingredienserna till en deg, ju mindre man knÄdar degen desto mörare blir tarteletterna. Tryck ut degen lagom tjockt i aluminiumformar.
  4. Rör samman flÀderblomsmarmelad, vispgrÀdde och potatismjöl.
  5. Fyll degskalen till tre fjÀrdedelar med fyllningen.
  6. GrÀdda i cirka 20 minuter i mitten av ugnen.
  7. LÄt svalna innan garnering.
  8. Spritsa vispad grÀdde pÄ toppen av tarteletterna. Dekorera varje med en skiva kiwi och ett par vÀl avrunna mandarinklyftor. Eventuellt kan man Àven riva lite ljus choklad över.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

JĂ€ttegod rulle som alla som har smakat den Ă€lskar den. VĂ€ldigt lĂ€tt att göra dessutom. i det receptet jag hittade sĂ„ var det halva…

@asaeon

Lat körsbÀrscurd med honung

God curd pĂ„ körsbĂ€r dĂ€r du inte behöver kĂ€rna ur körsbĂ€ren. Den Ă€r dessutom sötad med honung istĂ€llet för socker, vilket gör den lite…

”Smakrikt, mjukt och ovĂ€ntat prisvĂ€rt”
149 kr