Kinesiska äggkrämsbakelser

Smakar som en svensk mazarin men utan mandelmassa.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • Pajdeg:
  • 125 g smör
  • 225 g vetemjöl
  • 1 äggvita (från fyllningen)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Fyllning:
  • 80 ml mjölk
  • 80 ml vatten
  • 4 tsk strösocker
  • Juice från 1 citron (1 msk citronjuice)
  • 4 äggulor
  • 3 äggvitor

Gör så här

  1. Värm ugnen till 175°.
  2. Pajdeg: Sikta i mjölet i en skål och fingra sönder smöret med fingrarna. Tillsätt äggvitan och vaniljsockret och arbeta ihop till en smidig deg. Ta en bit deg och platta till. Tryck ut jämt i små pajformar och ställ på en plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
  3. Fyllning: Häll mjölk och vatten i en kastrull på spisen och låt nästan koka upp. Tillsätt sockret och vispa tills det har upplöst. Tillsätt citronjuicen och dra bort kastrullen från plattan. Låt svalna.
  4. Vispa upp äggen lätt och sila av i en sil. Blanda ihop äggen med den avsvalnade vätskan.
  5. Häll äggfyllningen i pajskalen och grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter. Låt sedan svalna på galler.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr