Kladdkaka med lakrits

Hittade receptet på Aftonbladet. Receptet skrivet av Jozefine Björkman, all heder till henne. Har nu provat, vansinnigt gott. Men den bör stå i kylen till nästa dag, var ståndaktig. Jag har smakat både med lakritsströssel och salmiakströssel och tycker att det är mycket godare med lakritsströssel.

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 75 g smör
  • 1 msk sirap
  • ½ msk vaniljsocker
  • 1 ½ dl vetemjöl
  • 3 msk kakao
  • 3 stora msk hasselnötskräm
  • 1 dl lakritsströssel eller salmiakströssel
  • 100 g toblerone

Gör så här

  1. Blanda ägg och socker.
  2. Häll sedan i smöret och sirapen.
  3. Blanda vaniljsocker, vetemjöl och kakao i en separat bunke. Blanda sedan detta med de andra ingredienserna.
  4. Häll i nötkrämen och sist den hackade tobleronen och salmiaken.
  5. Häll den kletiga smeten i en form med löstagbara kanter och sen in i ugnen på 170 grader i 20–25 minuter beroende på ugn. Låt sedan kakan svalna av och sätt sedan i kylen till nästa dag, godast så.
  6. Servera den sedan med vispad grädde eller vaniljglass och toppa med en jordgubbe eller en physalis.

Kommentarer

Njae, alldeles för mycket strössel i min smak. Gillade inte att det knastrade när jag åt eftersom det gav mig känslan att äta bara socker. Har gjort den igen, men då bara ströat kanterna på formen med lakritsströssel och ersatt tobleronen med marabou mintchoklad. Det blev gott.
Mums för den som gillar lakrits (vilket innebär att jag får ha den i fred från maken), och trevlig konsistens - lite knapriga bitar i det kladdiga.
Den skall jag prova älskar lakrits
Den är jäkligt god

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr