Knäck

gott :)

Vad tycker du om receptet?

Ingredienser

  • 2 dl strösocker
  • 2 dl grädde
  • 2 dl ljus sirap
  • 1 dl hackad sötmandel
  • 50 g smör eller margarin ( ej nödvändigt )
  • 1/2 - 3/4 dl skorpmjöl ( om du vill dryga ut smeten )

Gör så här

  1. Blanda socker, grädde och sirap i en tjockbottnad gryta, Koka massan i ca 30-40 minuter. Rör om då och då .
  2. Hacka mandeln under tiden och ställ upp knäcformarna på plåtar . Gör kulprovet med jämna mellanrum, d.v.s. droppa lite av massan i kallt vatten. Kan massan rullas till en fast kula är knäcken färdig. Tillsätt då snabbt mandeln och ev. matfett och skorpmjöl. rör om och häll upp i knäckformar. ställ svalt och låt stelna.

Kommentarer

Inga kommentarer

Liknande recept

@snuttan66

Chokladrulle

Jättegod rulle som alla som har smakat den älskar den. Väldigt lätt att göra dessutom. i det receptet jag hittade så var det halva…

”Smakrikt, mjukt och oväntat prisvärt”
149 kr